Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Krzysztof Urbański, fot. Marco Borggreve

Orkiestra Filharmonii Narodowej nie tylko regularnie sięga do arcydzieł światowej literatury muzycznej, lecz także sama wiele z nich przedstawiła światu jako pierwsza. Niespełna siedemdziesiąt lat temu jeden z najbarwniejszych utworów symfonicznych połowy XX wieku wypromowała orkiestra ówczesnej Filharmonii Warszawskiej pod batutą Witolda Rowickiego. Od czasu prawykonania w 1954 roku Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego powraca regularnie do repertuaru Filharmonii Narodowej. Czerpiące z mazowieckiego folkloru dzieło określone zostało przez krytykę jako „nowe, a zarazem bardzo bliskie”, a z perspektywy czasu jako „artystyczny szczyt tego, co można było polskiej muzyce pierwszej połowy lat pięćdziesiątych zaoferować, nie negując ustrojowych pryncypiów tej muzyce zadanych”.

IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 Antonína Dvořáka to zapewne jedna z najbardziej znanych muzycznych widokówek późnego romantyzmu, sądząc po tym, jak często się ją współcześnie „reprodukuje”. Czeski kompozytor stworzył przejmującą i pasjonującą impresję pobytu w Stanach Zjednoczonych – wciąż Nowego (z perspektywy ówczesnych Europejczyków) Świata. Część z wyrazistych i łatwo zapadających w pamięć tematów Symfonii powstała z zachwytu kompozytora nad tradycjami wielokulturowej Ameryki, w których upatrywał źródła dla muzyki przyszłości.

Bartłomiej Gembicki

 

„O czym gramy?”  - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Iwona Lindstedt (muzykolog, Uniwersytet Warszawski).
Zapraszamy w piątek, 1.12, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Na koncert zaprasza Partner Filharmonii Narodowej – Toyota
Carolina
Zamknij

Krzysztof Urbański

Wśród najważniejszych wydarzeń sezonu 2023/2024 w kalendarzu Krzysztofa Urbańskiego znajdują się debiuty z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai i Atlanta Symphony Orchestra, a także koncerty z Dresdner Philharmonie (w Kulturpalast i podczas tournée po Europie) oraz z Orchestra della Svizzera italiana jesienią 2023 roku. Ponadto plany artysty na bieżący sezon obejmują ponowne występy z Münchner Philharmoniker, hr-Sinfonieorchester, Wiener Symphoniker, Philharmonia Zürich i Dallas Symphony Orchestra.

Krzysztof Urbański występował jako dyrygent gościnny m.in. z Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de Paris, Hong Kong Philharmonic Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic i San Francisco Symphony.

W latach 2011–2021 artysta pełnił funkcję dyrektora muzycznego Indianapolis Symphony Orchestra, a w latach 2010–2017 – głównego dyrygenta i kierownika artystycznego Trondheim Symfoniorkester & Opera; w 2017 roku został mianowany honorowym dyrygentem gościnnym tej orkiestry. Był głównym dyrygentem gościnnym Tokyo Symphony Orchestra (2012–2016) oraz NDR Elbphilharmonie Orchester (2015–2021). W 2022 roku został mianowany głównym dyrygentem gościnnym Orchestra della Svizzera italiana, a w 2023 roku – głównym dyrygentem Berner Symphonieorchester (kadencję rozpocznie w sezonie 2024/2025).

Wraz z NDR Elbphilharmonie Orchester Krzysztof Urbański zarejestrował albumy z utworami Witolda Lutosławskiego, IX Symfonią Antonína Dvořáka, Świętem wiosny Igora Strawińskiego, V Symfonią Dmitrija Szostakowicza i utworami Richarda Straussa; wszystkie pod szyldem Alpha Classics. Jego dyskografia obejmuje również płytę z utworami Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę nagraną dla Deutsche Grammophon z Janem Lisieckim i NDR Elbphilharmonie Orchester, która otrzymała nagrodę ECHO Klassik oraz zarejestrowany z Sol Gabettą i Berliner Philharmoniker dla wytwórni Sony I Koncert wiolonczelowy Bohuslava Martinů.

 

[2023]