Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Anna Sułkowska-Migoń, fot. Joanna Gałuszka

Kontemplacyjny charakter wielu dzieł Ralpha Vaughana Williamsa wynika ponoć z jego zamiłowania do poezji. Po tym, jak jego nauczyciel zapoznał go z wizjonerską twórczością Walta Whitmana, zbiór Źdzłba trawy stał się „stałym towarzyszem” twórcy i inspiracją prawykonanej w 1907 roku w Leeds pieśni na chór i orkiestrę Toward the Unknown Region. Jeden z krytyków ogłosił wówczas Williamsa czołowym brytyjskim kompozytorem nowej generacji.

Poezja futurystów pasowałaby z kolei do charakteru Koncertu klarnetowego Carla Nielsena. Utwór ukazuje złożoną naturę instrumentu, który – zdaniem kompozytora – „może wydawać się całkowicie rozhisteryzowany, delikatny jak balsam i zgrzytliwy jak tramwaj na źle nasmarowanych szynach”. Zaprzyjaźniwszy się z członkami Kopenhaskiego Kwintetu Dętego zapragnął skomponować dla każdego z nich muzyczny portret, w formie solowego koncertu.

Być może to szerokie frazy symfoniki Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego sprawiły, że liczne jego utwory próbowano skojarzyć z krajobrazami odwiedzonych przezeń krajów. Jego III Symfonia a-moll miałaby na przykład przywodzić na myśl spowite gęstymi mgłami górskie pejzaże Szkocji, którą kompozytor odwiedził w 1829 roku. Do takich inspiracji nie odniósł się jednak sam autor po przebyciu długiej, bo trwającej aż kilkanaście lat, drogi do ukończenia dzieła, które swój szkocki przydomek otrzymało od życzliwych słuchaczy.

 

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltána Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego (nagranie otrzymało nominację do ICMA), Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego (zarejestrowanej w 2018 roku), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno- instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

W kwietniu 2024 roku Chór Filharmonii Narodowej pod jego dyrekcją nagrał nową płytę – Paweł Łukaszewski. The Adoration.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).
 

[2024]