Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Anna Sułkowska-Migoń, fot. Joanna Gałuszka

Kontemplacyjny charakter wielu dzieł Ralpha Vaughana Williamsa wynika ponoć z jego zamiłowania do poezji. Po tym, jak jego nauczyciel zapoznał go z wizjonerską twórczością Walta Whitmana, zbiór Źdzłba trawy stał się „stałym towarzyszem” twórcy i inspiracją prawykonanej w 1907 roku w Leeds pieśni na chór i orkiestrę Toward the Unknown Region. Jeden z krytyków ogłosił wówczas Williamsa czołowym brytyjskim kompozytorem nowej generacji.

Poezja futurystów pasowałaby z kolei do charakteru Koncertu klarnetowego Carla Nielsena. Utwór ukazuje złożoną naturę instrumentu, który – zdaniem kompozytora – „może wydawać się całkowicie rozhisteryzowany, delikatny jak balsam i zgrzytliwy jak tramwaj na źle nasmarowanych szynach”. Zaprzyjaźniwszy się z członkami Kopenhaskiego Kwintetu Dętego zapragnął skomponować dla każdego z nich muzyczny portret, w formie solowego koncertu.

Być może to szerokie frazy symfoniki Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego sprawiły, że liczne jego utwory próbowano skojarzyć z krajobrazami odwiedzonych przezeń krajów. Jego III Symfonia a-moll miałaby na przykład przywodzić na myśl spowite gęstymi mgłami górskie pejzaże Szkocji, którą kompozytor odwiedził w 1829 roku. Do takich inspiracji nie odniósł się jednak sam autor po przebyciu długiej, bo trwającej aż kilkanaście lat, drogi do ukończenia dzieła, które swój szkocki przydomek otrzymało od życzliwych słuchaczy.

 

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Andrzej Ciepliński

Polski klarnecista, ceniony za oryginalne interpretacje i nadzwyczajną wrażliwość muzyczną. Jako solista koncertuje regularnie z czołowymi orkiestrami, takimi jak Sinfonieorchester Basel, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie czy Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. Jest jednocześnie aktywnym kameralistą; współpracuje z uznanymi artystami, takimi jak Julian Rachlin, Claudio Bohórquez, Janusz Wawrowski, Sào Soulez Larivière, Tymoteusz Bies, Szymon Nehring czy Anastasia Kobekina.

Kontynuując działalność swojego dziadka, legendarnego polskiego puzonisty Juliusza Pietrachowicza, artysta poszukuje nowych środków wyrazu i poszerza standardowy repertuar klarnetowy poprzez współpracę z  kompozytorami oraz tworzenie nowych aranżacji. W 2024 roku zainaugurował POLIN Music Festival, gdzie zaprezentował dedykowany mu Koncert klarnetowy „Tfiles” Alexa Weisera. Jego debiutancki album Irrberge (DUX 2022), z własną transkrypcją Sonaty na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego, został nominowany do nagrody Fryderyk 2023.

Andrzej Ciepliński jest beneficjentem stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. Dzięki temu odbył trzymiesięczny staż w YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, rozwijając jeden ze swoich autorskich projektów – Disturb the Silence, będący muzyczną opowieścią o historii żydowskich muzyków z terenów dawnej Galicji. Jego muzycznym mentorem stał się tutaj ceniony klarnecista, płynnie łączący ze sobą muzykę klezmerską, klasyczną i jazz – David Krakauer.

Andrzej Ciepliński ukończył z wyróżnieniem Hochschule für Musik w Bazylei (klasa mistrzowska François Bendy). Jest także absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa Arkadiusza Adamskiego). Katowicka uczelnia przyznała mu wyróżnienie Primus Inter Pares.

 

[2025]