Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Anna Sułkowska-Migoń, fot. Joanna Gałuszka

Kontemplacyjny charakter wielu dzieł Ralpha Vaughana Williamsa wynika ponoć z jego zamiłowania do poezji. Po tym, jak jego nauczyciel zapoznał go z wizjonerską twórczością Walta Whitmana, zbiór Źdzłba trawy stał się „stałym towarzyszem” twórcy i inspiracją prawykonanej w 1907 roku w Leeds pieśni na chór i orkiestrę Toward the Unknown Region. Jeden z krytyków ogłosił wówczas Williamsa czołowym brytyjskim kompozytorem nowej generacji.

Poezja futurystów pasowałaby z kolei do charakteru Koncertu klarnetowego Carla Nielsena. Utwór ukazuje złożoną naturę instrumentu, który – zdaniem kompozytora – „może wydawać się całkowicie rozhisteryzowany, delikatny jak balsam i zgrzytliwy jak tramwaj na źle nasmarowanych szynach”. Zaprzyjaźniwszy się z członkami Kopenhaskiego Kwintetu Dętego zapragnął skomponować dla każdego z nich muzyczny portret, w formie solowego koncertu.

Być może to szerokie frazy symfoniki Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego sprawiły, że liczne jego utwory próbowano skojarzyć z krajobrazami odwiedzonych przezeń krajów. Jego III Symfonia a-moll miałaby na przykład przywodzić na myśl spowite gęstymi mgłami górskie pejzaże Szkocji, którą kompozytor odwiedził w 1829 roku. Do takich inspiracji nie odniósł się jednak sam autor po przebyciu długiej, bo trwającej aż kilkanaście lat, drogi do ukończenia dzieła, które swój szkocki przydomek otrzymało od życzliwych słuchaczy.

 

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Anna Sułkowska-Migoń

Urodzona w Krakowie, Anna Sułkowska-Migoń zdobyła I nagrodę w konkursie dyrygenckim La Maestra w Paryżu (2022). Od tego czasu regularnie występuje ze wszystkimi najważniejszymi polskimi orkiestrami, a w nadchodzących sezonach zadebiutuje w Ameryce Północnej i Europie. W 2023 roku otrzymała Neeme Järvi Prize podczas Gstaad Conducting Academy (w skład jury wchodzili Jaap van Zweden, Mirga Gražinytė-Tyla i Johannes Schlaefli).

W  2024 roku z  sukcesem zadebiutowała z  Philadelpia Orchestra (w  programie znalazła się m.in. Uwertura do opery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego). Artystka z zaangażowaniem popularyzuje muzykę polskich kompozytorów: poprowadziła wykonanie Credo Krzysztofa Pendereckiego z okazji 25. rocznicy powstania dzieła podczas Oregon Bach Festival (2023), a także specjalny koncert z utworami Mieczysława Wajnberga i Elżbiety Sikory z okazji 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim (kwiecień 2023).

Nadchodzące wydarzenia w sezonie 2024/2025 obejmują debiut operowy Anny Sułkowskiej-Migoń w Stadttheater Bern, a także koncerty w National Arts Centre w Ottawie i z Orchestre symphonique de Québec. W Polsce wystąpi z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Zadyryguje także Berner Symphonieorchester, Musikkollegium Winterthur, Biel Solothurn Symphony Orchestra, Ulster Orchestra oraz RTÉ Concert Orchestra. Dyrygentka regularnie współpracuje z uznanymi solistami, takimi jak James Ehnes, Pacho Flores, Isata Kanneh-Mason, Andrè Schuen i Josef Špaček.

Jest laureatką nagrody Taki Alsop Conducting Fellowship (2022–2024); w ramach kursów mistrzowskich projektu Taki Alsop wzięła udział w Ravinia Festival z Chicago Symphony Orchestra (2022). Została wybrana (jako jedna z czterech dyrygentek) do udziału w programie Hart Institute for Women Conductors w Dallas Opera (2022/2023). Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Marin Alsop, François Xavier-Roth, Klaus Mäkelä, Stéphane Denève, Kirill Karabits, Jerzy Maksymiuk, Piotr Sułkowski i Antoni Wit.

Anna Sułkowska-Migoń jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa altówki), a także Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (dyrygentura symfoniczna i chóralna).

 

[2025]