[...]
Zanim jeszcze przedstawiciele Młodej Polski przystąpili do swoich artystycznych reform, w polskich tradycjach narodowych postanowił zanurzyć się przebywający w Normandii Ignacy Jan Paderewski. Jego Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę oparta jest na oryginalnych, choć stylizowanych melodiach i charakterystycznych dla polskich tańców rytmach. W tym utworze przy fortepianie zasiądzie zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego – goszcząca regularnie na estradzie Filharmonii Narodowej, Yulianna Avdeeva.
Retrospektywną podroż po muzyce polskiej XIX i XX wieku zamknie II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego.
Bartłomiej Gembicki
Polonez Es-dur, poprzedzony Andante spianato należy do nielicznych kompozycji Chopina na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Polonez powstawał w latach 1830–1831, Andante zaś pochodzi z roku 1834 lub 1835. Utwór w pełnym kształcie wydany został w 1836 roku. Polonez utrzymany jest w świetnym stylu brillant. Przy całej swej niewątpliwej poetyckości stanowi on utwór o wybitnych cechach wirtuozowskich, zaś poprzedzające go Andante ma charakter nokturnowy. Chopin z wielkim powodzeniem wykonał dzieło podczas swego koncertu w Konserwatorium Paryskim 26 kwietnia 1835 roku.
Tadeusz Marek (Żakiej)
„O czym gramy?” - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Jan Popis (muzykolog, krytyk muzyczny).
Zapraszamy w piątek, 10.11, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).
