Uwertura koncertowa E-dur to pierwsza upubliczniona próba zmierzenia się z formą orkiestrową w dorobku Karola Szymanowskiego. Słuchając jej, nie sposób nie zauważyć, jak ważne źródło inspiracji dla młodego kompozytora stanowiła wówczas twórczość późnych romantyków, a zwłaszcza Richarda Straussa. Dzieło wykonane po raz pierwszy na początku XX stulecia, obok utworów innych autorów z kręgu Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich, wpisywało się w postulat grupy, którym było odświeżenie rodzimej muzyki w duchu ówczesnych awangardowych nurtów zachodnich.
Kilkanaście lat wcześniej, zanim jeszcze przedstawiciele Młodej Polski przystąpili do swoich artystycznych reform, w polskich tradycjach narodowych postanowił zanurzyć się przebywający w Normandii Ignacy Jan Paderewski. Jego Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę oparta jest na oryginalnych, choć stylizowanych melodiach i charakterystycznych dla polskich tańców rytmach. W tym utworze przy fortepianie zasiądzie zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego – goszcząca regularnie na estradzie Filharmonii Narodowej, Yulianna Avdeeva.
Retrospektywną podroż po muzyce polskiej XIX i XX wieku zamknie II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego.
Bartłomiej Gembicki