Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Yulianna Avdeeva, fot. Maxim Abrossimow

 

[...]

Zanim jeszcze przedstawiciele Młodej Polski przystąpili do swoich artystycznych reform, w polskich tradycjach narodowych postanowił zanurzyć się przebywający w Normandii Ignacy Jan Paderewski. Jego Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę oparta jest na oryginalnych, choć stylizowanych melodiach i charakterystycznych dla polskich tańców rytmach. W tym utworze przy fortepianie zasiądzie zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego – goszcząca regularnie na estradzie Filharmonii Narodowej, Yulianna Avdeeva.

Retrospektywną podroż po muzyce polskiej XIX i XX wieku zamknie II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego.

Bartłomiej Gembicki

 

Polonez Es-dur, poprzedzony Andante spianato należy do nielicznych kompozycji Chopina na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Polonez powstawał w latach 1830–1831, Andante zaś pochodzi z roku 1834 lub 1835. Utwór w pełnym kształcie wydany został w 1836 roku. Polonez utrzymany jest w świetnym stylu brillant. Przy całej swej niewątpliwej poetyckości stanowi on utwór o wybitnych cechach wirtuozowskich, zaś poprzedzające go Andante ma charakter nokturnowy. Chopin z wielkim powodzeniem wykonał dzieło podczas swego koncertu w Konserwatorium Paryskim 26 kwietnia 1835 roku.

Tadeusz Marek (Żakiej)

Na koncert zaprasza Fundacja BNP Paribas - Partner Roku Filharmonii Narodowej
BNP Paribas
Zamknij

Yulianna Avdeeva

Po sukcesach w Europäischer Klavierwettbewerb Bremen i Concours de Geneve, zwycięstwo Yulianny Avdeevej w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 roku zapoczątkowało jej międzynarodową karierę.

Nadchodzący sezon 2023/2024 upłynie artystce we współpracy z renomowanymi orkiestrami i dyrygentami. Wystąpi z Joaną Mallwitz i Konzerthausorchester Berlin, Tuganem Sokhievem i Gewandhausorchester Leipzig, a także Andrzejem Boreyką i Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Petrem Popelką i Pittsburgh Symphony oraz Jamesem Conlonem i Baltimore Symphony. Yulianna Avdeeva wyruszy również w trasę koncertową z Orkiestrą XVIII Wieku w Japonii i powróci do koncertów z Orchestra Sinfonia Nazionale della Rai z Robertem Trevinem. Ma również wystąpić z prestiżową Chicago Symphony pod dyrekcją Tugana Sokhieva.

Yulianna Avdeeva współpracowała z takimi orkiestrami, jak: Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Czech Philharmonic, Kremerata Baltica Chamber Orchestra, L’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Filharmonia Petersburska im. Dmitrija Szostakowicza i Orkiestra Symfoniczna im. Piotra Czajkowskiego, a także z orkiestrami w Stanach Zjednoczonych, w tym w Pittsburgu, Los Angeles, Baltimore i Montrealu. Artystka występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Manfred Honeck, sir Mark Elder, Gustavo Dudamel, Marin Alsop, Kent Nagano, Marek Janowski, Vasily Petrenko, Vladimir Jurowski i Robert Treviño.

Yulianna Avdeeva rozpoczęła edukację muzyczną w wieku pięciu lat w Szkole Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie pod kierunkiem Eleny Iwanowej. Następnie studiowała u Vladimira Troppa i Konstantina Scherbakova, doskonaląc swoje umiejętności w renomowanej Accademia Internazionale Del Pianoforte Lago Di Como pod kierunkiem Dmitrija Baszkirowa, Williama Granta Naboré i Fou Ts’onga.

 

[2023]