„Zasadniczo jest to utwór na dwie orkiestry – jedną żywą, drugą martwą” – tak w skrócie opisuje swoją kompozycję, wykonaną po raz pierwszy w San Francisco w 2016 roku, amerykański kompozytor, DJ i autor opery o Stevie Jobsie Mason Bates. Koncepcja Auditorium wiąże się z odkrytą niewiele wcześniej pasją kompozytora do barokowej muzyki instrumentalnej. Stanowi rodzaj konwersacji orkiestry grającej na żywo z zespołem instrumentów dawnych, „zaklętym” w poddanej remiksowi taśmie.
Bardziej tradycyjnemu „remiksowi” wielokrotnie poddawał swój jedyny ukończony Koncert fortepianowy Edvard Grieg. Należący do najwspanialszych romantycznych koncertów utwór prawykonanie miał w 1869 roku, kompozytor jednak ostatnie poprawki wprowadził jeszcze na początku XX wieku, na kilka tygodni przed śmiercią. Orkiestra Filharmonii Narodowej towarzyszyć będzie w nim znakomitemu włoskiemu pianiście, zwycięzcy konkursów muzycznych w Salzburgu i w Leeds, Federicowi Colliemu.
Oprócz odniesień do muzyki instrumentalnej włoskiego baroku w utworze Batesa i do norweskiego folkloru w kompozycji Griega, w programie koncertu nie zabraknie również subtelnych aluzji do tradycyjnego amerykańskiego jazzu. Odnajdziemy je w barwnym fresku symfonicznym City Noir Johna Adamsa, w którym autor nawiązał do filmowej, onirycznej aury miasta Los Angeles lat powojennych.