Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Garrick Ohlsson, fot. Dario Acosta

Do wznowienia prac nad Litanią do Marii Panny do słów Jerzego Lieberta skłoniła Karola Szymanowskiego wiadomość o śmierci poety. Kompozytor kunsztownie odmalował intymny nastrój poetyckiej litanii Lieberta, choćby poprzez oszczędne, acz barwne zestawianie instrumentów. O utworze pisał następująco: „to może najgłębsza, najbardziej skupiona rzecz moja”.

Słowa te mógłby wypowiedzieć także francuski kompozytor Francis Poulenc na temat swojego Stabat Mater. Dzieło powstało pod wpływem śmierci jego przyjaciela, malarza Christiana Berarda. Utwór, należący do najbardziej poruszających muzycznych inkarnacji łacińskiej sekwencji opisującej dramat matki umierającego Chrystusa, spotkał się z wielkim uznaniem krytyki, stając się żelaznym punktem repertuarowym licznych chórów.

Podobnie IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena stanowi niemal obowiązkową pozycję w repertuarze pianistów i orkiestr symfonicznych, choć – jak wiele utworów mistrza z Bonn – na swoje odkrycie musiał nieco poczekać. Wprawdzie po publicznym prawykonaniu dzieła (w czasie którego po raz pierwszy wykonano również V i VI Symfonię Beethovena, a przy fortepianie zasiadł sam autor) pojawiło się wiele entuzjastycznych recenzji, jednak swojego promotora utwór znalazł dopiero w osobie Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PGE Polska Grupa Energetyczna
Zamknij

Michał Klauza

Dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. W latach 2013–2015 kierownik muzyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, od 2009 do 2015 roku – drugi dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) oraz dyrygent i zastępca dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004–2008).

W Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie poprowadził operę Król Roger Karola Szymanowskiego w wersji koncertowej, zamykającą rok 2011 Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Przygotował i poprowadził wiele operowych premier, takich jak Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej (2021) w Operze Krakowskiej, Billy Budd (polska premiera, 2019) i Peter Grimes Benjamina Brittena (2023) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Dyrygował licznymi orkiestrami we Francji, Włoszech, w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Armenii, Korei Południowej i krajach Zatoki Perskiej. Współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (1998–2003).

W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i telewizyjne; m.in. pierwszą studyjną rejestrację operetki Loteria na mężów Szymanowskiego (NOSPR), nominowaną do nagrody Fryderyk 2019 oraz jego operę Hagith, wyróżnioną statuetką Fryderyk 2020 (Polska Orkiestra Radiowa), wydane przez Polskie Radio. Wśród licznych rejestracji muzyki filmowej ma na swoim koncie nagranie ścieżki dźwiękowej IO Jerzego Skolimowskiego. W latach 2016–2022 był gościnnym dyrygentem Teatru Bolszoj w Moskwie (Don Pasquale Gaetana Donizettiego, Idiota Mieczysława Wajnberga, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Katarzyna Izmajłowa Dmitrija Szostakowicza). Od 2020 roku pracuje w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Ryszarda Dudka oraz studiów podyplomowych Konserwatorium im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu w klasie Ilji Musina.

 

[2023]