Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Garrick Ohlsson, fot. Dario Acosta

Do wznowienia prac nad Litanią do Marii Panny do słów Jerzego Lieberta skłoniła Karola Szymanowskiego wiadomość o śmierci poety. Kompozytor kunsztownie odmalował intymny nastrój poetyckiej litanii Lieberta, choćby poprzez oszczędne, acz barwne zestawianie instrumentów. O utworze pisał następująco: „to może najgłębsza, najbardziej skupiona rzecz moja”.

Słowa te mógłby wypowiedzieć także francuski kompozytor Francis Poulenc na temat swojego Stabat Mater. Dzieło powstało pod wpływem śmierci jego przyjaciela, malarza Christiana Berarda. Utwór, należący do najbardziej poruszających muzycznych inkarnacji łacińskiej sekwencji opisującej dramat matki umierającego Chrystusa, spotkał się z wielkim uznaniem krytyki, stając się żelaznym punktem repertuarowym licznych chórów.

Podobnie IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena stanowi niemal obowiązkową pozycję w repertuarze pianistów i orkiestr symfonicznych, choć – jak wiele utworów mistrza z Bonn – na swoje odkrycie musiał nieco poczekać. Wprawdzie po publicznym prawykonaniu dzieła (w czasie którego po raz pierwszy wykonano również V i VI Symfonię Beethovena, a przy fortepianie zasiadł sam autor) pojawiło się wiele entuzjastycznych recenzji, jednak swojego promotora utwór znalazł dopiero w osobie Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PGE Polska Grupa Energetyczna
Zamknij

Garrick Ohlsson

Pianista ugruntował swoją pozycję na całym świecie jako muzyk o mistrzowskiej sprawności interpretacyjnej i technicznej. Choć od dawna uważany jest za jednego z czołowych przedstawicieli muzyki Fryderyka Chopina, posiada ogromny repertuar obejmujący całą literaturę fortepianową i jest znany z wybitnych wykonań dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena i Franza Schuberta, a także innych kompozytorów XIX wieku.

Garrick Ohlsson współpracował z takimi kwartetami smyczkowymi, jak Cleveland, Emerson, Tokyo i Takacs, a ostatnio z Boston Chamber Players podczas trasy koncertowej po Europie. Jest założycielem FOG Trio (San Francisco), który tworzył wraz ze skrzypaczką Jorją Fleezanis i wiolonczelistą Michaelem Grebanierem. Pianista występował z licznymi wybitnymi artystami, takimi jak Magda Olivero, Jessye Norman i Ewa Podleś, a jego nagrania zostały zarejestrowane przez wytwórnie: Arabesque, RCA Victor Red Seal, Angel, BMG, Delos, Hänssler, Nonesuch, Telarc, Hyperion i Virgin Classics.

Garrick Ohlsson rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 8 lat w Westchester Conservatory of Music; w wieku 13 lat studiował w Juilliard School w Nowym Jorku. Jest laureatem pierwszych nagród konkursów pianistycznych w Bolzano (im. Ferruccio Busoniego, 1960) i Montrealu (1966), a także zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (1970). Otrzymał Avery Fisher Prize (1994), University Musical Society Distinguished Artist Award w Ann Arbor (stan Michigan, 1998), Jean Gimbel Lane Prize in Piano Performance, przyznawanej przez Northwestern University Bienen School of Music (2014) oraz Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

[2023]