Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Jurek Dybał, fot. archiwum artysty

Filmowa zapowiedź koncertu z udziałem Jurka Dybała.


Koncert będzie transmitowany na żywo w Programie Drugim Polskiego Radia - więcej informacji tutaj.
 

Fedra Krzysztofa Pendereckiego ma już swoją legendę. Kompozytor rozpoczął pracę nad utworem do tekstu Jeana-Baptiste’a Racine’a, jednak dzieła nie ukończył. Wiedeńska Staatsoper przekładała premierę dwukrotnie – z 2015 roku na sezon 2018/2019, ostatecznie jednak rozwiązując umowę na życzenie kompozytora. Utwór pierwotnie powstawał z myślą o Ewie Podleś jako odtwórczyni głównej roli. Zebrane przez Jurka Dybała fragmenty nieukończonej opery, przeznaczone na chór i orkiestrę, nie były nigdy wcześniej wykonywane.

Jedyna opera buffa w dorobku Pendereckiego, Ubu Rex, to gorzki komentarz do świata polityki, władzy i wojny. Jurek Dybał opracował suitę z ostatniej ukończonej przez kompozytora opery. Dyrygent może pochwalić się dużym doświadczeniem w realizacji Ubu Rex – w 2016 roku współpracował m.in. z Waldemarem Zawodzińskim w Operze Śląskiej, za co otrzymał Nagrodę Teatralną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy dyrygent.

Psyché Césara Francka to poemat symfoniczny, który powraca do fascynacji kulturą starożytną. Zainspirowany mitem o Erosie i Psyche (w wersji z Metamorfoz Apulejusza z Madaury), kompozytor przedstawił zmagania młodej dziewczyny z nienawistną Afrodytą, wykorzystując pełną paletę późnoromantycznych środków wyrazowych. Doskonała instrumentacja podkreśla nie tylko treści programu utworu, ale także wewnętrzne przeżycia, targające główną bohaterką – wszak psyche (ψυχή) w języku greckim oznacza duszę.
 

Jan Lech

 

"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Ewa Szczecińska (Program 2 Polskiego Radia).
Zapraszamy w piątek, 17.02, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022.

Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodálya i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Mozarta, oratoria Paulus Mendelssohna, Mesjasz Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

 Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (posiada stopień doktora).

 

[2022]