Koncert symfoniczny - Koncerty organowe na 120-lecie Filharmonii Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny - Koncerty organowe na 120-lecie Filharmonii
Chrmistian Schmitt, fot. Uwe Arens

Szanowni Państwo,
z przykrością informujemy, że koncerty symfoniczne 29 i 30 października 2021 zostały odwołane.

 

Bilety zakupione na te koncerty podlegają zwrotom.
Jeśli dokonali Państwo zakupu poprzez bilety24 - serwis skontaktuje się z Państwem z informacją o możliwości zwrotu.
Bilety zakupione w kasach FN można zwrócić na miejscu. Zapraszamy do kas od ul. Sienkiewicza od poniedziałku do soboty w godz. 10:00-14:00 oraz 15:00-19:00.

 

 

Pierwszy z cyklu koncertów organowych, którymi Filharmonia Narodowa czci jubileusz swojego 120-lecia, wypełnią atrakcyjne kompozycje trzech wielkich niemieckich neoromantyków oraz zawsze blisko związanego z naszą instytucją Wojciecha Kilara (w 2001 roku jej stulecie uczcił swą Missa pro pace). Jego hipnotyczny Exodus (1981) to poemat wokalno-symfoniczny, wielkie „crescendo” na chór i orkiestrę, podobne w tej koncepcji do Bolera Ravela.

Po uwerturze do Wagnerowskiego Tannhäusera zabrzmią „Bachanalia” – scena dopisana specjalnie dla paryskiego wykonania dzieła, by dać okazję do – oczekiwanego zawsze nad Sekwaną – popisu tanecznego. Okazał się on jednak na tyle odległy od oczekiwań publiczności, że wywołał skandal, który na długo położył się cieniem na recepcji Wagnera we Francji.

Urodzony w księstwie Lichtenstein Joseph Rheinberger dał się poznać jako cudowne dziecko, później (głównie w Monachium) rozwijał karierę organisty, dyrygenta i chórmistrza, a także cenionego pedagoga. Jego kompozycje wyróżnia warsztatowa perfekcja i harmoniczna subtelność, szczególne upodobanie do eufonii – odnajdziemy te cechy w rozbudowanym, efektownym Koncercie organowym, pierwszym z dwóch jego dzieł tego rodzaju i jednym z niezbyt licznych na obsadę organów z orkiestrą.

Gdy w 1913 roku uroczyście, w obecności cesarza Franciszka Józefa, inaugurowano działalność Wiener Konzerthaus, w programie koncertu zabrzmiała Dziewiąta Beethovena oraz stworzone na tę okazję nowe dzieło – podniosłe, rozpoczęte brzmieniem organów Festliches Präludium Richarda Straussa; filharmoniczny jubileusz to doskonała okazja, by przypomnieć ten dość rzadko wykonywany utwór.

Zamknij

Maciej Tomasiewicz

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w ramach specjalności: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno- operowa (potem uzyskał tam stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie Szymona Bywalca. Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygenckim prowadzonym przez Michaela Dittricha w Budapeszcie, gdzie w drodze konkursu otrzymał II nagrodę, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Jacka Kaspszyka czy Larry’ego J. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, z którą współpracował jako skrzypek, a od 2014 roku jako jej dyrygent. W latach 2015–2019 prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-rezydent.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: Gabriel Chmura, Matthew Halls, Michaił Jurowski, Jacek Kaspszyk, Michał Klauza, Christoph König, Alexander Liebreich, Ludovic Morlot, Tadeusz Kozłowski, Antoni Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premierę baletową Szeherezada / Medea z muzyką Rimskiego-Korsakowa i Barbera, a także wznowienie Toski, Dziadka do orzechów, Barona cygańskiego oraz Strasznego dworu. W Białymstoku dyrygował m. in. spektaklami Carmen oraz Turandot. Od września 2019 roku – po wygranym konkursie – jest dyrygentem asystentem dyrektora artystycznego Andrzeja Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2020 roku objął stanowisko kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej.

 

[2021]