Mon trestout et mon assotee / Il estoit un bonhomme
Antoine Busnoys
A qui vens tu tes coquilles
Johannes Ockeghem
L'aultre d'antan
Walter Frye
„Alas, alas, alas” is my chief song
Johannes Tinctoris
De tous biens playne est ma maîtresse
Johannes Tinctoris
Virgo Dei throno digna
Hayne van Ghizeghem
De tous biens plaine est ma maîtresse
Guillaume Du Fay
Par le regart de vos beaux yeux
Guillaume Du Fay
Donnés l'assault
Antoine Busnoys
Quant ce viendra
Johannes Tinctoris
O virgo miserere mei
Antoine Busnoys
A vous sans aultre
Consort FOWR, fot. Michał Gondko
W przeciwieństwie do wielu kobiet żyjących na przełomie XV i XVI wieku, neapolitańska księżniczka Beatrycze Aragońska odebrała solidne wykształcenie na dworze swojego ojca, króla Ferdynanda I. Jej nauczycielem w dziedzinie sztuki muzycznej był jeden z czołowych teoretyków muzyki XV wieku – Johannes Tinctoris, przebywający na dworze neapolitańskim nie tylko w roli dydaktyka, ale również pracujący jako śpiewak i radca prawny. Podejrzewać można, że był on także odpowiedzialny za wybór kompozycji wchodzących w skład Mellon Chansonnier – śpiewnika powstałego około 1475 roku, ofiarowanego Beatrycze prawdopodobnie z okazji zaślubin z królem Węgier Maciejem Korwinem. Znany z umiłowania muzyki tworzonej przez współczesnych mu autorów, Tinctoris odzwierciedlił swoje upodobania w doborze utworów zawartych w śpiewniku – znaczącą jego część stanowią francuskie chansons, tworzone przez rówieśników teoretyka oraz kompozytorów poprzedniej generacji. Po objęciu tronu węgierskiego Beatrycze wraz z małżonkiem dbała o rozwój muzyki w stolicy, dzięki czemu Buda stała się znaczącym ośrodkiem muzycznym. Można przypuszczać, że zabrała ze sobą Mellon Chansonnier, a węgierska muzyka dworska za jej panowania przeżywała rozkwit, czerpiąc z wzorców francuskich.
Po prostu… Filharmonia! Projekt 1:
Już w starożytnej Grecji Arystoteles wyróżniał sztuki naśladujące przyrodę, zaliczając do nich (częściowo) także muzykę. Antyczny filozof dopatrywał się źródła rozkoszy obcowania z muzyką w jej zgodności z naturą, podkreślając wagę empirycznego pojmowania sztuki muzycznej. Praktycznego spojrzenia nie unikał trzynastowieczny teoretyk Johannes de Grocheo, który jako jedyny opisał pełnię brzmienia Paryża swoich czasów. Ukazując funkcjonujące wówczas gatunki muzyczne, pozostawił on jedną z nielicznych charakterystyk uprawianej wówczas muzyki świeckiej. Niemal 200 lat później kolejny teoretyk, Johannes Tinctoris, również skupił swoje zainteresowania wokół kompozycji sobie współczesnych. Odzwierciedleniem jego gustów był przygotowany dla neapolitańskiej księżniczki Mellon Chansonnier. Dźwięków otaczającej natury nie brakowało też u weneckiego mistrza baroku – Antonia Vivaldiego. W zbiorze Il Cimento dell’armonia e dell’inventione op. 8 kompozytor wprowadził sugestywne tytuły koncertów, które wprost wskazują na inspiracje brzmieniowe pochodzące z otaczającego go świata. Poza najsłynniejszymi Czterema porami roku, zilustrował on między innymi dźwięki towarzyszące polowaniu.
Specjalistka w dziedzinie dawnych instrumentów dętych. Urodzona w Wielkiej Brytanii, ukończyła studia w Royal Academy of Music, Schola Cantorum Basiliensis oraz na Uniwersytecie Sorbońskim i Uniwersytecie w Manchesterze. Obecnie na stałe mieszka w Bazylei, gdzie łączy role wykonawczyni i wykładowczyni. Występowała z wieloma wiodącymi zespołami dętymi specjalizującymi się w muzyce średniowiecza i renesansu, w tym Alta Bellezza, Les Haulz et Les Bas oraz I Fedeli, a od ponad dwóch dekad kieruje własnym zespołem średniowiecznym Mediva. Jako oboistka występowała z wieloma orkiestrami barokowymi, w tym Capriccio Basel, Ad Fontes, L’Arpa Festante, La Cetra i Academy of Ancient Music. Przez kilka lat prowadziła barokowy zespół kameralny Il Bacio i była współzałożycielką brytyjskiego zespołu obojowego Syrinx.
[2023]
Strona wykorzystuje COOKIES w celu zwiększenia użyteczności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij