Koncert D-dur na smyczki i basso continuo RV 124 [7']
Antonio Vivaldi
Koncert a-moll na flet traverso, orkiestrę i basso continuo RV 440 [9']
Georg Philipp Telemann
Kwartet e-moll na dwoje skrzypiec, altówkę i basso continuo TWV 43:e5 [7']
Georg Philipp Telemann
Koncert D-dur na flet traverso, smyczki i basso continuo TWV 51:D2 [14']
...
przerwa [20']
Wilhelm Friedemann Bach
Sinfonia F-dur BR-WFB C 2 [15']
Carl Philipp Emanuel Bach
Koncert fletowy G-dur CPEB:CW III/4.1:3 [24']
Georges Barthel, fot. Cezary Zych; Orkiestra Kore, fot. Grzesiek Mart
W traktacie Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen, poświęconym grze na flecie traverso, jeden z największych wirtuozów instrumentu Johann Joachim Quantz zaznaczył, że u progu XVIII wieku w Niemczech brakowało kompozycji przeznaczonych na jego instrument. Fleciści często wykorzystywali utwory pisane z myślą o skrzypcach lub oboju, adaptując je na potrzeby gry na traverso. Gdy zatem w latach dwudziestych XVIII wieku komponowano stricte na flet traverso, partia przewidziana dla tego instrumentu często przypominała głosy skrzypcowe, na przykład z utworów Antonia Vivaldiego. Quantz zauważa jednak, że to właśnie Niemcy ugruntowali zasady gry na flecie traverso, co znalazło odbicie w używanych w epoce nazwach instrumentu w języku angielskim (German flute) oraz francuskim (la flûte allemande). Nie ulega wątpliwości, że flet traverso był na terenie państw niemieckich instrumentem istotnym. Uczniem Quantza był nawet panujący od 1740 roku król Prus Fryderyk II Wielki, który zatrudnił wirtuoza jako swojego nadwornego kompozytora w Berlinie. Na dworze monarchy klawesynistą był natomiast Carl Philipp Emanuel Bach, który niektóre ze swoich koncertów przeznaczał na inne niż klawesyn instrumenty solowe. Tak było z Koncertem fletowym G-dur CPEB:CW III/4.1:3, znanym również w wersji na instrument klawiszowy.
Po prostu... Filharmonia! Projekt 1:
Poszukiwanie perfekcji w sztuce muzycznej może mieć różne oblicza. W sferze wykonawstwa solowego jej odzwierciedleniem jest wirtuozeria. W epoce baroku przykłady pierwszych przejawów tego zjawiska w zakresie gry na flecie traverso odnaleźć można we Francji, jednak w XVIII wieku najważniejszymi ośrodkami mogącymi poszczycić się wybitnymi flecistami były państwa niemieckie. Perfekcja wykonawcza to jednak nie tylko popis solowy, ale również umiejętność idealnego porozumiewania się między muzykami tworzącymi zespół. Za jego wzór w obszarze muzyki kameralnej do dziś uchodzi kwartet smyczkowy. Choć kojarzony jest głównie z rodowodem klasyczno-romantycznym, utwory na tę obsadę tworzył jeszcze w okresie baroku Alessandro Scarlatti. Być może kompozytor poszukiwał wzorców u dawnych mistrzów renesansowego madrygału, wiadomo bowiem, iż Scarlatti darzył estymą twórczość Carla Gesualda. Kompozytorskie ideały w zakresie sztuki kontrapunktu sformułował z kolei Johann Sebastian Bach w swym symbolicznie ostatnim dziele Die Kunst der Fuge. Pokazał w nim mnogość możliwości opracowań kontrapunktycznych wybranego tematu. Dzięki staraniom Bacha o szybką publikację zbioru, Die Kunst der Fuge stało się nie tylko spójnym kompendium jego osiągnieć w dziedzinie twórczości instrumentalnej, ale też emblematycznym zwieńczeniem całej kariery kompozytorskiej.
W 2019 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec barokowych Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego. W sezonie artystycznym 2016/2017 była członkinią European Union Baroque Orchestra. Jest współzałożycielką zespołu Modus Consort. Regularnie współpracuje z zespołami Il Pomo d’Oro, Arte dei Suonatori, Orkiestra Kore, Capella Cracoviensis. Występowała na licznych festiwalach w kraju i za granicą, także jako koncertmistrz i solistka.
[2023]
Strona wykorzystuje COOKIES w celu zwiększenia użyteczności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij