pp...F!3: Krasne barszo Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
pp...F!3: Krasne barszo
La Morra, fot. Dirk Letsch

W pierwszej połowie XV wieku wiodącym ośrodkiem muzycznym na terenie Rzeczpospolitej był Kraków, ówczesna stolica kraju. Za najcenniejsze, w pełni zachowane źródło muzyczne tego okresu uznawany jest przechowywany w Bibliotece Narodowej w Warszawie rękopiśmienny kodeks, funkcjonujący pod nazwą obiegową Kras 52. Zawarto w nim utwory najwybitniejszego kompozytora polskiego tamtego czasu – Mikołaja z Radomia. Jego kompozycje znalazły się również w drugim rękopisie, który zaginął w trakcie II wojny światowej. Fragmentarycznie zachował się on jednak w formie mikrofilmu oraz rękopiśmiennych transkrypcji z oryginału.

O życiu Mikołaja z Radomia wiemy niewiele. Najprawdopodobniej związany był z Krakowem. Wiadomo też, że pewien muzyk imieniem Nicolaus pracował jako klawicymbalista na dworze ostatniej żony Władysława Jagiełły, królowej Zofii Holszańskiej. Nie można jednak mieć pewności, że był to Mikołaj z Radomia. Nazwisko to niejednokrotnie padało także w wykazie studentów Akademii Krakowskiej.

Z wczesnojagiellońskim Krakowem związany był również Piotr z Grudziądza (wł. Petrus Wilhelmi de Grudencz). On także rozpoczął w 1418 roku studia w Akademii Krakowskiej, uzyskując dwanaście lat później stopień magistra sztuk wyzwolonych. Jego kompozycje cieszyły się sporą popularnością, zarówno w XV wieku, jak i w kolejnych dwóch stuleciach. Następnie przez wiele lat popadły w zapomnienie, aby zostać odkryte na nowo dopiero w XX i XXI wieku.

 

Po prostu... Filharmonia! Projekt 3:

Zarówno epoki historyczne, jak i poszczególne ośrodki kulturalne kojarzone są często z wybranymi, wybitnymi jednostkami, będącymi reprezentantami sztuki tworzonej w danym miejscu i czasie. Spojrzenie wyłącznie z pespektywy jednostki zaburza nam jednak często pełnię obrazu ówczesnej artystycznej rzeczywistości. Dla barokowej Italii takim punktem odniesienia jest dziś z pewnością Antonio Vivaldi. Choć był wybitnym skrzypkiem, tworzył także utwory koncertujące nieprzeznaczone na instrumenty smyczkowe. Czynił tak również inny skrzypek, Georg Philipp Telemann, pozostający dziś w cieniu wywodzących się z Saksonii wielkich luminarzy baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. W przeciwieństwie do Vivaldiego, Telemann był multiinstrumentalistą, mającym doświadczenie również w grze na instrumentach dętych i klawiszowych.
Za symbol Florencji, jak i całej twórczości włoskiej okresu trecenta uznać można Francesca Landiniego. On także zachwycał współczesnych sobie słuchaczy kunsztem wykonawczym, specjalizując się w grze na organach. Najwybitniejszym znanym obecnie twórcą Rzeczpospolitej pierwszej połowy XV wieku był zaś Mikołaj z Radomia. O jego życiu wiadomo bardzo niewiele, z pewnością jednak powiązać go można z działalnością we wczesnojagiellońskim Krakowie.
 

Daniel Laskowski

 

Zamknij

Corina Marti

Światowej renomy wirtuozka klawesynu i fletów prostych. Ceniona za „doskonałe i ekspresyjne” interpretacje („Toccata”) oraz „niezawodne” występy („Diapason”).

Prowadzi aktywne życie koncertowe, występując zarówno jako solistka, jak i kameralistka w Europie, obu Amerykach oraz na Bliskim Wschodzie i w Azji. Współpracowała z wieloma zespołami muzyki dawnej i orkiestrami, takimi jak Hespèrion XXI, Coro della Radiotelevisione Svizzera Italiana, Orkiestra Kore oraz Helsinki Baroque Orchestra. Jest również współzałożycielką i współliderką wielokrotnie nagradzanego zespołu La Morra, specjalizującego się w muzyce późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, który „nigdy nie zawodzi, przyciągając uwagę słuchacza” („Gramophone”).

Bogata dyskografia artystki, obejmująca zarówno czternastowieczne estampidy i intabulacje, jak i koncerty instrumentalne epoki baroku oraz utwory współczesne, odzwierciedla jej szerokie zainteresowania muzyczne i umiejętności techniczne.

Jest pionierką w dziedzinie rozwoju późnośredniowiecznych i wczesnorenesansowych instrumentów klawiszowych, współpracując z budowniczymi instrumentów nad ich rekonstrukcjami oraz poszukując repertuaru w źródłach bibliotecznych. Jej działalność znacząco przyczyniła się do dzisiejszego odrodzenia instrumentów klawiszowych tego okresu.

W 2019 roku Corina Marti została odznaczona Medalem Miasta Lublina w uznaniu wybitnej działalności artystycznej oraz upowszechnianiu kultury polskiej i promocji Lublina w kraju i zagranicą.

Bezpośrednio po ukończeniu studiów objęła pierwszą klasę średniowiecznych i renesansowych fletów prostych w Schola Cantorum Basiliensis. Po upływie kilku lat utworzyła także klasę średniowiecznych i renesansowych instrumentów klawiszowych, zostając pierwszym nauczycielem gry na organetto, clavicimbalum, clavicytherium oraz klawesynie renesansowym. Artystka przekazuje swoją wiedzę i doświadczenie zarówno w ramach zajęć prowadzonych w Schola Cantorum Basiliensis, jak również wykładając w ramach kursów mistrzowskich na całym świecie.

[2023]