Tomasz Ritter
W 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.
Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki”, a w roku następnym - do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.
Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem i na kursach m.in. u Aleksieja Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha.
Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem Aleksieja Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Michaiła Woskresenskiego (fortepian) oraz Marii Uspienskiej (klawesyn). W latach 2019–2021 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego oraz Menno van Delfta, które ukończył z wyróżnieniem.
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą, występując solo, kameralnie oraz z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Orkiestrą XVIII Wieku, {oh!} Orkiestrą, Bach Collegium Japan, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą takich dyrygentów jak Masaaki Suzuki, Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Łukasz Borowicz, Grzegorz Nowak. Kameralnie występował m.in. z Kwartetem Martinů, Stradivari Quartett, Royal String Quartet, Konstantym Andrzejem Kulką i Tomaszem Strahlem, Stefanem Tararą oraz Benedekiem Csalogiem.
[2023]