Recital fortepianowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Recital fortepianowy
Grigory Sokolov, fot. Mary Slepkova / DG

Grigory Sokolov uczciwie zapracował na komfort, na jaki mało który ze współczesnych muzyków może sobie pozwolić. Praktycznie nie udziela wywiadów, rzadko odwiedza studia nagraniowe, od lat występuje solo i sam układa programy swoich recitali, przy czym niespecjalnie spieszy się z ich ogłaszaniem. Do fortepianu zasiadł po raz pierwszy jako pięciolatek niemal siedemdziesiąt lat temu. Odtąd niechętnie rozstaje się z ukochanym instrumentem, zwłaszcza podczas swoich długich występów, dając niekończące się serie bisów (urastają one nieraz do rozmiarów osobnego recitalu). Stanowi rzadki (paradoksalnie) przykład artysty, który komunikuje się ze światem zewnętrznym niemal wyłącznie poprzez występy. Te zaś prowokują recenzentów do niebywałej, zabawnej niekiedy gimnastyki językowej w poszukiwaniu właściwych pojęć opisujących kunszt jego gry i aurę, jaką wokół siebie roztacza. Z tekstów na temat gry Sokolova stworzyć można byłoby obszerną antologię zaskakujących metafor. Może świadczy to o tym, że niemożliwe jest uchwycenie osobowości tego niezwykłego pianisty, a tym bardziej jego interpretacji za pomocą słów?


Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Grigory Sokolov

Dla pełnego odbioru piękna i fascynującej szczerości interpretacji Grigory’ego Sokolova niezbędne jest niepowtarzalne doświadczenie muzyki granej na żywo, tu i teraz. Poetyckie interpretacje rosyjskiego pianisty, które ożywają z mistyczną intensywnością podczas jego koncertów, wynikają z głębokiej wiedzy na temat utworów, znajdujących się w szerokim repertuarze artysty. Podczas swych recitali pianista wykonuje dzieła wszystkich epok: od transkrypcji średniowiecznej polifonii sakralnej, przez kompozycje Williama Byrda, Françoisa Couperina, Jeana-Philippe’a Rameau czy Johanna Jakoba Frobergera po muzykę Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa, a także przełomowe dla historii muzyki XX wieku dzieła Siergieja Prokofiewa, Maurice’a Ravela, Aleksandra Skriabina, Siergieja Rachmaninowa, Arnolda Schönberga i Igora Strawińskiego. Wśród pianistów jest powszechnie uznawany za jednego z największych wirtuozów tego instrumentu, artystę podziwianego za wizjonerską przenikliwość, urzekającą spontaniczność i bezkompromisowe oddanie muzyce.

Jego charyzmatyczna gra sprzyja osiągnięciu przez odbiorców takiego poziomu koncentracji, dzięki któremu nawet najbardziej znane kompozycje ukazują się w nowej perspektywie. Podczas recitali Grigory Sokolov wprowadza słuchaczy w intymny kontakt z muzyką, odsłaniając jej głębokie duchowe znaczenia, wykraczające poza poziom powierzchownej wirtuozerii i gwiazdorstwa. Sztuka pianisty opiera się na solidnych fundamentach jego unikatowej osobowości i indywidualnej wizji.

Po dwóch dekadach nieobecności w studiu nagraniowym Grigory Sokolov podpisał kontrakt z Deutsche Grammophon. Współpraca ta umożliwiła prezentację różnych nagrań, zarejestrowanych podczas koncertów na żywo. Pierwszy album zawiera utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Chopina, Bacha, Rameau i Skriabina wykonane podczas festiwalu w Salzburgu (2008). Rok później ukazał się drugi krążek, przybliżający dzieła Schuberta i Beethovena. Trzeci album artysty, wydany w 2017 roku, prezentuje wykonane na żywo koncerty fortepianowe Mozarta i Rachmaninowa. Płytę wzbogacono także o film dokumentalny w reżyserii Nadii Zhdanovej, zatytułowany A Conversation That Never Was: a portrait of Grigory Sokolov, stanowiący kompilację wywiadów z przyjaciółmi i współpracownikami pianisty oraz niepublikowanych wcześniej nagrań prywatnych. W 2020 roku ukazał się podwójny album z utworami Beethovena, Brahmsa i Mozarta. Kolejny projekt fonograficzny Grigory’ego Sokolova stanowi nagranie koncertowe z Pałacu Esterházy w Eisenstadt, zawierające trzy sonaty Josepha Haydna, cztery Impromptus D. 935 Franza Schuberta oraz obfity wybór bisów. Wydawnictwo ukaże się w 2022 roku.

 

[2022]