Scena Muzyki Polskiej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Scena Muzyki Polskiej
Piotr Sałajczyk, fot. Karolina Sałajczyk

Program tego koncertu to znakomita ilustracja obecności tzw. „polskiej tradycji” w muzyce fortepianowej. Podczas słuchania dzieł dwóch klasyków XX wieku, dyskretnie odezwie się duch Chopina.
Jako pierwsza zabrzmi Sonata fortepianowa, skomponowana przez dwudziestojednoletniego Witolda Lutosławskiego w czasach, gdy fascynowała go muzyka instrumentalna Karola Szymanowskiego. Fortepian objawi się tutaj się jako źródło rozmaitych barw dźwiękowych.
Maskach Szymanowskiego fortepian zaprezentuje się jako narrator i portrecista. Trzy postaci: Szeherezada, Tantris (Tristan) i Don Juan stanowią literacką osnowę zagadkowego i wieloznacznego w swej wymowie dzieła.
Obramowanie dla tych „dźwiękowych masek” stworzą miniatury z dwóch cyklów inspirowanych muzyką Chopina: Mazurki Szymanowskiego i Etiudy Lutosławskiego.

Danuta Gwizdalanka


Pełna wersja omówienia



Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

Organizacja:
Scena Muzyki Polskiej jest finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zamknij

Piotr Sałajczyk

Pianista, kameralista, pedagog. Laureat nagrody Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Nominowany do Paszportów Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. W kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu.

W 2017 roku ukazał się czteropłytowy album, na którym pianista zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później nagrał wszystkie utwory przeznaczone na fortepian Władysława Żeleńskiego. Nagranie z Kwartetem Śląskim Kwintetu fortepianowego Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018) zapoczątkowało jego fascynację twórczością kompozytora; jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. W centrum jego zainteresowań jest także muzyka Karola Szymanowskiego; od 2022 roku sprawuje funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Artysta ma na swoim koncie również liczne prawykonania muzyki współczesnej.

Pianista prowadzi bogate życie koncertowe. Występował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, a także podczas festiwali w kraju i za granicą, takich jak Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Budapest Spring Festival, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique & Neige i Usedomer Musikfestival. W 2022 roku został artystą-rezydentem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Wiele płyt Piotra Sałajczyka, zarejestrowanych dla wytwórni DUX, CD Accord, Hänssler, CPO i Naxos, zdobyło wyróżnienia, takie jak Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic Award, 5 de Diapason, La Clef ResMusica czy nominacja do International Classical Music Awards 2020. Pianista nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej stacji radiowej Musiq3, Deutschlandradio i stacji HR2. Wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia zarejestrował fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu Andrzeja Wajdy Powidoki.

Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą sam ukończył wcześniej w klasie fortepianu Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Universität Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Pavla Gililova. Był również pianistą Internationale Sommerakademie für bildende Kunst w Salzburgu.

 

[2024]