Scena Muzyki Polskiej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Scena Muzyki Polskiej
FudalaRot Duo, fot. archiwum zespołu

Fryderyk Chopin skomponował Grand duo concertant E-dur na wiolonczelę i fortepian we współpracy ze znajomym francuskim wiolonczelistą, Augustem Franchommem, na przełomie lat 1832–1833. Ten niezwykle popularny w swoim czasie duet instrumentalny reprezentuje wirtuozowsko-sentymentalny styl brillant i stanowi parafrazę kilku tematów z opery Robert Diabeł Giacomo Meyerbeera.

Sonata d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego powstała w roku 1904 w Berlinie. Uważana jest za jedno z pierwszych dzieł wczesnego okresu twórczości, w którym ujawniły się w pełni cechy indywidualnego stylu kompozytora. Z kolei Pieśń Roksany, pochodząca z ukończonej dwadzieścia lat później opery Król Roger, to ekstatyczna wokaliza o wyraźnie orientalnym charakterze.

Grave na wiolonczelę i fortepian to kompozycja, którą Witold Lutosławski skomponował w 1981 roku dla uczczenia pamięci muzykologa Stefana Jarocińskiego. W utworze tym wykorzystał motywy z opery Peleas i Melizanda Claude’a Debussy’ego.

II Sonata g-moll op. 63 na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga skomponowana została w roku 1959 na prośbę zaprzyjaźnionego z kompozytorem sławnego rosyjskiego wiolonczelisty, Mścisława Rostropowicza. Ten trzyczęściowy utwór reprezentujący styl neoklasyczny cechuje bogactwo inwencji melodycznej i środków ekspresji.
 

Tomasz Baranowski

Peła wersja omówienia


 

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

Organizacja:
Scena Muzyki Polskiej jest finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zamknij

FudalaRot Duo

Zespół FudalaRot Duo stworzyli w 2016 roku wiolonczelista Wojciech Fudala oraz pianista Michał Rot. Artystów połączyła idea promowania twórczości polskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga. Rezultatem spotkania był album z sonatami na wiolonczelę i fortepian tego twórcy, wydany w 2019 roku przez firmę DUX. Jest to pierwsze polskie nagranie kompozycji Wajnberga na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała znakomite recenzje na całym świecie, była również nominowana do nagrody Fryderyk w kategorii Muzyka kameralna. Artyści prowadzą intensywną działalność koncertową, regularnie występują w najważniejszych ośrodkach muzycznych na świecie. Studiowali na uczelniach pod kierunkiem wybitnych artystów, m.in. Andrzeja Ratusińskiego i Gary’ego Hoffmana. Koncertowali z orkiestrami w kraju i za granicą, współpracując ze światowej sławy artystami (Eiji Oue, Michael Guttman, Massimiliano Caldi, Łukasz Borowicz, Ernst Kovacic, Joseph Swensen). Prowadzą też działalność pedagogiczną – są adiunktami w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zespół FudalaRot Duo koncertował m.in. w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrze Wielkim w Łodzi, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Filharmonii Lwowskiej, Cirque Royal w Brukseli czy Orangerie Darmstadt. W dorobku fonograficznym duetu znajdują się płyty: Mieczysław Wajnberg: Sonatas for Cello and Piano (DUX, 2019) oraz Transfiguration – Szymanowski, Clarke, Bloch (DUX, 2023). Obydwa albumy otrzymały nominacje do nagrody Fryderyk.

 

[2025]