Początki zainteresowania polskich kompozytorów gatunkiem kwartetu smyczkowego przypadły na późny wiek XVIII. Nie byliśmy w tej dziedzinie pionierami – Europa Zachodnia cieszyła się już od trzydziestu lat muzyką kameralną, podczas gdy na ziemiach polskich okres popularności muzyki salonowej miał dopiero nadejść. Serce muzycznej Europy biło wówczas w Wiedniu i miastach niemieckich, kto więc chciał dotrzymać kroku mistrzom, chcąc nie chcąc musiał zwrócić oczy i uszy na Zachód. Do muzycznego centrum Europy przybywali także polscy twórcy. Jak pokazuje muzyka kameralna kompozytorów pierwszej połowy XIX wieku – Józefa Elsnera, Franciszka Lessla, Karola Kurpińskiego i Stanisława Moniuszki – nie był to okres ślepego naśladownictwa, ale czas aktywnego i kreatywnego dialogu z najnowszymi zdobyczami muzyki.
Agnieszka Topolska
Pełna wersja omówienia
Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.