Scena Muzyki Polskiej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Scena Muzyki Polskiej
Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Maciej Gański

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

Organizacja:
Scena Muzyki Polskiej jest finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zamknij

Maciej Gański

Maciej Gański jest kontynuatorem złotej ery polskiej pianistyki”, „należy do grona wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia”, „objawił się jako tytan fortepianu”, „doskonały wykonawca – o niezwykle przejrzystej, wręcz krystalicznej technice” – to kilka wybranych cytatów z recenzji o artyście. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie jest obecnie wykładowcą, natomiast w latach 2020–2022 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego. Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Wystąpił na kilkuset koncertach oraz poprowadził wiele kursów mistrzowskich i wykładów w Ameryce Północnej i Środkowej, Azji, Afryce i Europie. Nagrywał dla zagranicznych telewizji i rozgłośni radiowych. Ma w dorobku pięć albumów CD (w tym trzy solowe), które zostały znakomicie ocenione przez takie osobowości, jak m.in. Kevin Kenner czy Antoni Wit. Bogaty repertuar koncertowy Macieja Gańskiego obejmuje m.in. III Koncert fortepianowy Siergieja Rachmaninowa oraz lisztowską transkrypcję uwertury do opery Tännhauser Richarda Wagnera, które to kompozycje uznawane są za jedne z najtrudniejszych utworów literatury fortepianowej. Dokonał polskiego prawykonania IV Koncertu fortepianowego Miłosza Magina oraz premierowego nagrania I Koncertu fortepianowego Kamila Cieślika (DUX), za które otrzymał nagrody w dwóch kategoriach II Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” (2022). Jako pierwszy Polak nagrał komplet dwudziestu etiud Philippa Glassa (DUX, 2022). Jest jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych.

 

[2024]