Jazz i film. To tu talent Komedy objawił się najpełniej. Kompozycje pianisty porywały w jego własnych wykonaniach (koncertowych i filmowych), a w kolejnych dekadach ustanowiły kanon polskiego jazzu. Warto pamiętać o ich kontekście – to w twórczości filmowej tkwi źródło charakterystycznej narracyjności muzyki Komedy. Kołysanki – z obrazów Dwaj ludzie z szafą i Dziecko Rosemary – pokazują jego kompozytorską drogę od wczesnej etiudy Polańskiego do hollywoodzkiego hitu. Ciekawe są tematy powiązane z tekstami, czy to tworzącymi oryginalną warstwę piosenki (Nim wstanie dzień), czy też tymi, które zostały dopisane później (Bez jutra nie da się żyć i Nie jest źle z Do widzenia, do jutra…, a także Szara kolęda z muzyki teatralnej do Śniadania u Tiffany’ego). Nawet arcydzieła z płyty Astigmatic mają filmowe korzenie: Kattorna i Svantetic, czyli temat główny i rozwinięty motyw z Kotów. Wreszcie Ballad for Bernt: tęskny motyw pięknie zespolony z mazurskimi kadrami Noża w wodzie. Jako temat jazzowy – sprawdza się równie dobrze.
Mariusz Gradowski
Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.