Scena Muzyki Polskiej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Scena Muzyki Polskiej
Krzysztof Herdzin (fot. Kuba Majerczyk), Paweł Gusnar (fot. archiwum Artysty)

Jazz i film. To tu talent Komedy objawił się najpełniej. Kompozycje pianisty porywały w jego własnych wykonaniach (koncertowych i filmowych), a w kolejnych dekadach ustanowiły kanon polskiego jazzu. Warto pamiętać o ich kontekście – to w twórczości filmowej tkwi źródło charakterystycznej narracyjności muzyki Komedy. Kołysanki – z obrazów Dwaj ludzie z szafą i Dziecko Rosemary – pokazują jego kompozytorską drogę od wczesnej etiudy Polańskiego do hollywoodzkiego hitu. Ciekawe są tematy powiązane z tekstami, czy to tworzącymi oryginalną warstwę piosenki (Nim wstanie dzień), czy też tymi, które zostały dopisane później (Bez jutra nie da się żyćNie jest źle z Do widzenia, do jutra…, a także Szara kolęda z muzyki teatralnej do Śniadania u Tiffany’ego). Nawet arcydzieła z płyty Astigmatic mają filmowe korzenie: KattornaSvantetic, czyli temat główny i rozwinięty motyw z Kotów. Wreszcie Ballad for Bernt: tęskny motyw pięknie zespolony z mazurskimi kadrami Noża w wodzie. Jako temat jazzowy – sprawdza się równie dobrze.


Mariusz Gradowski

Pełna wersja omówienia

 

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentujemy polskich artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w codziennym życiu koncertowym. Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

Organizacja:
Scena Muzyki Polskiej jest finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zamknij

Krzysztof Herdzin

Ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu Katarzyny Popowej-Zydroń (1993). Obecnie prowadzi działalność pedagogiczną na macierzystej uczelni (profesor sztuk muzycznych). Jest również kompozytorem, aranżerem, dyrygentem i producentem.

Artysta o rozległych horyzontach muzycznych i bogatym dorobku twórczym, wykonuje muzykę klasyczną, popularną i jazzową. Jako jazzman koncertował w Meksyku, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Kanadzie, Australii, Indiach, Japonii, Chinach, Tajwanie, Korei Południowej, Turcji, Izraelu oraz niemal we wszystkich krajach europejskich.

Dyrygował renomowanymi polskimi zespołami i orkiestrami filharmonicznymi, jak również Academy of St. Martin in the Fields, Belgian National Orchestra, Zhejiang Symphony Orchestra i Orkiestrą Kameralną „Wirtuozi Lwowa”.

Współpracował z najważniejszymi przedstawicielami polskiego jazzu i gwiazdami polskiej piosenki. Jest twórcą jazzowych aranżacji i orkiestracji muzyki filmowej, m.in. Jana A.P. Kaczmarka (Marzyciel), Henri’ego Seroki (U Pana Boga w ogródku), Roberta Jansona (Świadectwo), Adama Skorupy (Kinematograf, Animowana Historia Polski), Tomasza Gąssowskiego (Miasto z morza). Przygotował wiele przedstawień musicalowych, jest również kompozytorem musicalu Cyrano oraz muzyki zarejestrowanej na płytach: Symphonicum, Suite on Polish Themes, Concerto & Concertino. Jego bogaty dorobek fonograficzny przekracza liczbę 200 płyt, z których wiele zostało nominowanych i wyróżnionych nagrodami (Fryderyk, RMF Classic, Nagroda Muzyczna Programu III Polskiego Radia im. Mateusza Święcickiego „Mateusz”). W 2015 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

[2024]