Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023
Siobhan Stagg, fot. Simon Pauly

Brahms cyzelował swe partytury mozolnie i skrupulatnie, sam dla siebie był surowym cenzorem. Ein deutsches Requiem, powstające etapami przez ponad dekadę, ukończył w roku 1868. Kompozycja nie ma jednak funkcji użytkowej. Staranny, nad wyraz osobisty dobór biblijnych wersów w niemieckim przekładzie Marcina Lutra i podążająca za słowem muzyka o niezwykłej sile wyrazu sprawia, że Niemieckie requiem jest arcydziełem o uniwersalnej wymowie („nazwę «niemieckie» chętnie zastąpiłbym słowem «ludzkie»” – pisał sam kompozytor). Od czasu pierwszego wykonania ostatecznej, siedmioczęściowej wersji w lipskim Gewandhausie w 1869 roku Brahmsowskie Requiem stanowi jedną z najbardziej poruszających kompozytorskich refleksji nad życiem i śmiercią.

Preludium do arcydzieła Brahmsa stanie się Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego. Ten charyzmatyczny znawca i admirator twórczości Brucknera zasłynął swymi interpretacjami muzyki austriackiego kompozytora, odsłaniającymi jej egzystencjalny wymiar. Orkiestracja Adagia z Kwintetu F-dur z 1998 roku pozwala zachwycić się śpiewnością frazy i dostojnym, elegijnym pięknem melodycznym tego na wskroś symfonicznego w swej istocie dzieła.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Andrzej Boreyko!
Zapraszamy w piątek, 2.06, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Andrzej Boreyko

Sezon 2022/2023 to czwarty rok pracy Andrzeja Boreyki na stanowisku dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej. We wrześniu 2022 roku artysta poprowadzi koncert inauguracyjny z Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi jako jej dyrygent rezydent w Teatro alla Scala w Mediolanie.

Do najważniejszych wydarzeń dyrygenta z ostatnich lat należą: tournée z Orkiestrą Filharmonii Narodowej po Hiszpanii, z Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej po Niemczech, a także koncerty z Orchestra Filarmonica della Scala (festiwale w Lublanie, Rheingau, Gstaad i Grafenegg). Artysta występował również gościnnie z takimi zespołami, jak Royal Scottish National Orchestra, Gürzenich-Orchester Köln, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Mozarteumorchester Salzburg, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Frankfurter Opern- und Museumsorchester, z orkiestrami symfonicznymi Sydney, Toronto, Seattle, stanu Minnesota, San Francisco, Dallas i Detroit, a także z New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic. W 2019 roku poprowadził rownież Cleveland Orchestra.

Najbliższe plany Andrzeja Boreyki obejmują koncerty z Philharmonische Staatsorchester Hamburg i London Philharmonic Orchestra. Z Praską Orkiestrą Symfoniczną wystąpi w Pałacu Sztuk w Budapeszcie.

Dyrygent współpracował ponadto z Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Leipzig Gewandhausorchester, Wiener Symphoniker, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Munchner Philharmoniker, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Tonhalle-Orchester Zurich, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra i Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Jako propagator muzyki współczesnej, Andrzej Boreyko z Orkiestrą Filharmonii Narodowej dokonał nagrań utworów Pawła Kleckiego, Jana Adama Maklakiewicza, Andrzeja Czajkowskiego, Giji Kanczelego, będącymi światowymi premierami fonograficznymi.

W poprzednich latach Andrzej Boreyko pełnił funkcję dyrektora muzycznego takich zespołów, jak Jenaer Philharmonie, Symphoniker Hamburg, Berner Symphonieorchester, Dusseldorfer Symphoniker, Winnipeg Symphony Orchestra, Belgian National Orchestra oraz Naples Philharmonic.