Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023
Siobhan Stagg, fot. Simon Pauly

Brahms cyzelował swe partytury mozolnie i skrupulatnie, sam dla siebie był surowym cenzorem. Ein deutsches Requiem, powstające etapami przez ponad dekadę, ukończył w roku 1868. Kompozycja nie ma jednak funkcji użytkowej. Staranny, nad wyraz osobisty dobór biblijnych wersów w niemieckim przekładzie Marcina Lutra i podążająca za słowem muzyka o niezwykłej sile wyrazu sprawia, że Niemieckie requiem jest arcydziełem o uniwersalnej wymowie („nazwę «niemieckie» chętnie zastąpiłbym słowem «ludzkie»” – pisał sam kompozytor). Od czasu pierwszego wykonania ostatecznej, siedmioczęściowej wersji w lipskim Gewandhausie w 1869 roku Brahmsowskie Requiem stanowi jedną z najbardziej poruszających kompozytorskich refleksji nad życiem i śmiercią.

Preludium do arcydzieła Brahmsa stanie się Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego. Ten charyzmatyczny znawca i admirator twórczości Brucknera zasłynął swymi interpretacjami muzyki austriackiego kompozytora, odsłaniającymi jej egzystencjalny wymiar. Orkiestracja Adagia z Kwintetu F-dur z 1998 roku pozwala zachwycić się śpiewnością frazy i dostojnym, elegijnym pięknem melodycznym tego na wskroś symfonicznego w swej istocie dzieła.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Andrzej Boreyko!
Zapraszamy w piątek, 2.06, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Siobhan Stagg

Australijska śpiewaczka Siobhan Stagg w latach 2013–2019 była solistką Deutsche Oper Berlin, gdzie wykonywała różne role: od Paminy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta do Waldvogel i Woglinde w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera pod dyrekcją sir Simona Rattle’a.

Zaśpiewała ponadto tytułową partię w Kopciuszku Julesa Masseneta w Lyric Opera of Chicago, wcieliła się w Paminę w Royal Opera House w Covent Garden, Zofię w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa w Opernhaus Zürich, Melizandę w Peleasie i Melizandzie Claude’a Debussy’ego w Opéra de Dijon, Gildę w Rigoletcie Giuseppe Verdiego w Staatsoper Hamburg, Najadę w Ariadnie na Naksos R. Straussa w Bayerische Staatsoper. Wykonała także partię sopranu w Requiem Mozarta podczas Festival d’Aix-en-Provence i partię Morgany w Alcinie Georga Friedricha Händla w Grand Théâtre de Geneve.

Sezon 2022/2023 artystka rozpoczęła prestiżowymi koncertami z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i Tuganem Sokhievem (Szeherezada Maurice’a Ravela), London Symphony Orchestra pod dyrekcją sir Simona Rattle’a (II Symfonia Gustava Mahlera), Wiener Symphoniker i Andrésem Orozco-Estradą (Księga z siedmioma pieczęciami Franza Schmidta) oraz Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin i Vasilym Petrenką (Siedem wczesnych pieśni Albana Berga). Ponadto zadebiutowała w recitalu solowym w Pierre Boulez Saal i powróciła do Opernhaus Zürich jako Eritrea w nowej produkcji Eliogabalo Francesca Cavallego. Kolejne operowe angaże artystki obejmują ponowne występy w Staatsoper Unter den Linden (Zofia w Kawalerze srebrnej róży), Royal Opera House (Zuzanna w Weselu Figara Mozarta) i w Deutsche Oper Berlin (Pamina w Czarodziejskim flecie oraz partia solowa w Pasji wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha).

Inne ważne wydarzenia tego sezonu to koncerty z Gürzenich-Orchester Köln i François-Xavierem Rothem oraz z Netherlands Radio Philharmonic Orchestra i Kariną Canellakis (Das Paradies und die Peri Roberta Schumanna), a także z Cleveland Orchestra i Franzem Welserem-Möstem (Requiem Mozarta) i z NDR Elbphilharmonie Orchester pod dyrekcją Alana Gilberta (In This Brief Moment Bretta Deana).

W poprzednich sezonach Siobhan Stagg wykonała partię sopranu w Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa (z Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Christiana Thielemanna), IX Symfonii Ludwiga van Beethovena (z Chamber Orchestra of Europe pod batutą Yannicka Nézet-Séguina) oraz Lyrische Symphonie Alexandra von Zemlinsky’ego (z BBC Symphony Orchestra podczas festiwalu BBC Proms). Zaśpiewała również w Missa solemnis Beethovena w Teatro Comunale di Bologna, a także wykonała arie Mozarta z Rolandem Villazónem podczas Salzburger Festspiele i Mozartwoche oraz na Glyndebourne Festival z Orchestra of the Age of Enlightenment.

 

[2023]