Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023
Siobhan Stagg, fot. Simon Pauly

Brahms cyzelował swe partytury mozolnie i skrupulatnie, sam dla siebie był surowym cenzorem. Ein deutsches Requiem, powstające etapami przez ponad dekadę, ukończył w roku 1868. Kompozycja nie ma jednak funkcji użytkowej. Staranny, nad wyraz osobisty dobór biblijnych wersów w niemieckim przekładzie Marcina Lutra i podążająca za słowem muzyka o niezwykłej sile wyrazu sprawia, że Niemieckie requiem jest arcydziełem o uniwersalnej wymowie („nazwę «niemieckie» chętnie zastąpiłbym słowem «ludzkie»” – pisał sam kompozytor). Od czasu pierwszego wykonania ostatecznej, siedmioczęściowej wersji w lipskim Gewandhausie w 1869 roku Brahmsowskie Requiem stanowi jedną z najbardziej poruszających kompozytorskich refleksji nad życiem i śmiercią.

Preludium do arcydzieła Brahmsa stanie się Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego. Ten charyzmatyczny znawca i admirator twórczości Brucknera zasłynął swymi interpretacjami muzyki austriackiego kompozytora, odsłaniającymi jej egzystencjalny wymiar. Orkiestracja Adagia z Kwintetu F-dur z 1998 roku pozwala zachwycić się śpiewnością frazy i dostojnym, elegijnym pięknem melodycznym tego na wskroś symfonicznego w swej istocie dzieła.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Markus Butter

W obecnym sezonie Markus Butter zadebiutował w roli Melchiora Böhniego w nowej produkcji Kleider machen Leute Alexandra von Zemlinsky’ego w Teatrze Narodowym w Pradze. Wśród innych angaży artysty należy wymienić wykonanie Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Andrzeja Boreyki, a także występy w War Requiem Benjamina Brittena i Scenach z „Fausta” Goethego Roberta Schumanna w Operze w Grazu, której solistą jest od sezonu 2015/2016.

W 2020 roku artysta ponownie wystąpił w Deutsche Oper am Rhein w Romeo i Julii Charlesa Gounoda oraz Kopciuszku Gioachina Rossiniego. W 2018 roku zadebiutował z wielkim sukcesem w Royal Opera House w Covent Garden jako Gunther w Zmierzchu bogów Richarda Wagnera i wystąpił w Elbphilharmonie w Hamburgu w półscenicznej koncertowej wersji Zemsty nietoperza Johanna Straussa syna. Royal Danish Opera w Kopenhadze zaangażowała artystę do nowej produkcji Diabłów z Loudun Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Keitha Warnera. Podczas Salzburger Festspiele Markus Butter zadebiutował jako Ottokar w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera pod batutą Markusa Stenza. Wystąpił także w Orlando Paladino Josepha Haydna pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta w MusikTheater an der Wien.

W poprzednich sezonach Markus Butter zyskał wybitną reputację jako wykonawca koncertowy. Do jego największych sukcesów należą debiut koncertowy w Teatro alla Scala oraz premiera światowa X Symfonii Petera Maxwella Daviesa z London Symphony Orchestra pod batutą sir Antonia Pappana, debiut z Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta, a także występy ze Staatskapelle Dresden pod batutą Daniela Hardinga, z Orchestre de Paris pod batutą Paava Järviego, WDR Sinfonieorchester pod batutą Semyona Bychkova, Internationale Bachakademie Stuttgart pod dyrekcją Helmutha Rillinga oraz z Wiener Symphoniker pod batutą Fabia Luisiego.

Markus Butter występował z Münchner Philharmoniker, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie i Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, współpracując z tak słynnymi dyrygentami, jak Zubin Mehta, Bertrand de Billy, Kirill Petrenko, Bruno Bartoletti, Stefan Soltesz i Wolfgang Sawallisch.

 

[2023]