Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2022/2023
Siobhan Stagg, fot. Simon Pauly

Brahms cyzelował swe partytury mozolnie i skrupulatnie, sam dla siebie był surowym cenzorem. Ein deutsches Requiem, powstające etapami przez ponad dekadę, ukończył w roku 1868. Kompozycja nie ma jednak funkcji użytkowej. Staranny, nad wyraz osobisty dobór biblijnych wersów w niemieckim przekładzie Marcina Lutra i podążająca za słowem muzyka o niezwykłej sile wyrazu sprawia, że Niemieckie requiem jest arcydziełem o uniwersalnej wymowie („nazwę «niemieckie» chętnie zastąpiłbym słowem «ludzkie»” – pisał sam kompozytor). Od czasu pierwszego wykonania ostatecznej, siedmioczęściowej wersji w lipskim Gewandhausie w 1869 roku Brahmsowskie Requiem stanowi jedną z najbardziej poruszających kompozytorskich refleksji nad życiem i śmiercią.

Preludium do arcydzieła Brahmsa stanie się Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego. Ten charyzmatyczny znawca i admirator twórczości Brucknera zasłynął swymi interpretacjami muzyki austriackiego kompozytora, odsłaniającymi jej egzystencjalny wymiar. Orkiestracja Adagia z Kwintetu F-dur z 1998 roku pozwala zachwycić się śpiewnością frazy i dostojnym, elegijnym pięknem melodycznym tego na wskroś symfonicznego w swej istocie dzieła.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltána Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego (nagranie otrzymało nominację do ICMA), Mszę „Koronacyjną”Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego (zarejestrowanej w 2018 roku), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkuset koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

W kwietniu 2024 roku Chór Filharmonii Narodowej pod jego dyrekcją nagrał nową płytę – Paweł Łukaszewski. The Adoration.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig- -Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, ma stopień doktora.
 

[2025]