Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025
Krzysztof Urbański, fot. Grzesiek Mart


Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.


Bartłomiej Gembicki

 

Zamknij

Sophia Brommer

Otrzymała wykształcenie muzyczne w Hochschule für Musik und Theater München pod kierunkiem Gabriele Kaiser. Jeszcze jako studentka zadebiutowała jako Fiordiligi (Così fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta) w monachijskim Prinzregententheater i otrzymała Bayerischer Kunstförderpreis, a także nagrodę specjalną Walter Kaminsky-Stiftung.

Występowała w Oper Graz, Volksoper Wien, Aalto-Theater Essen, Gärtnerplatztheater w Monachium, Staatstheater Wiesbaden, Konzert und Theater St. Gallen oraz w Kopenhadze, Augsburgu i Saarbrücken. W 2020 roku zadebiutowała jako Rozalinda (Zemsta nietoperza Johanna Straussa syna) w Essen, a następnie jako Liza (Kraina uśmiechu Franza Lehára) w wiedeńskiej Volksoper. Odniosła sukces w takich rolach, jak Violetta (Traviata Giuseppe Verdiego), Mimì (La Bohème Giacoma Pucciniego), Julia (Romeo i Julia Charles’a Gounoda), Liù (Turandot Pucciniego), Donna Anna (Don Giovanni Mozarta), Konstancja (Uprowadzenie z seraju Mozarta), Micaëla (Carmen Georges’a Bizeta) i Magda (Jaskółka Pucciniego). W tym sezonie powraca jako Rozalinda do Salzburger Landestheater.

Sophia Brommer jest również rozchwytywaną solistką koncertową. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Herbert Blomstedt, Friedrich Haider, Pietari Inkinen, Bernard Labadie, Ulf Schirmer, Jonathan Nott, Jukka-Pekka Saraste i Dirk Kaftan. W bieżącym sezonie można ją usłyszeć w IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z Prague Symphony Orchestra pod batutą Tomáša Braunera oraz z Bamberger Symphoniker pod batutą Tarma Peltokoskiego. Do najnowszych projektów artystki należy debiut w hamburskiej Elbphilharmonie wraz z Internationale Bachakademie Stuttgart pod batutą Hansa-Christopha Rademanna oraz występ w Niemieckim requiem Johannesa Brahmsa z WDR Sinfonieorchester Köln pod batutą Jukki-Pekki Saraste. Jej szeroki repertuar jest również udokumentowany w nagraniach, wydanych przez wytwórnię OehmsClassics (solowy album Aufbruch, płyta Promessa z Augsburger Philharmoniker oraz nagranie oratorium Ordo Amoris Enjotta Schneidera we współpracy z BR-Klassik).

 

[2025]