Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025
Krzysztof Urbański, fot. Grzesiek Mart


Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.


Bartłomiej Gembicki

 

Zamknij

Krzysztof Urbański

Wśród najważniejszych wydarzeń sezonu 2024/2025 w kalendarzu Krzysztofa Urbańskiego znajdują się ponowne występy z Münchner Philharmoniker, Bayerische Staatsorchester, Tokyo Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Bamberger Symphoniker oraz debiut z Tokyo Metropolitan Orchestra. W Opernhaus Zürich poprowadzi operę Fidelio Ludwiga van Beethovena.

Krzysztof Urbański występował jako dyrygent gościnny między innymi z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de Paris, Chicago Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic i San Francisco Symphony.

W latach 2011–2021 artysta pełnił funkcję dyrektora muzycznego Indianapolis Symphony Orchestra, a w latach 2010–2017 głównego dyrygenta i kierownika artystycznego Trondheim Symfoniorkester & Opera; w 2017 roku został mianowany honorowym dyrygentem gościnnym tej orkiestry. Był także głównym dyrygentem gościnnym Tokyo Symphony Orchestra (2012–2016) oraz NDR Elbphilharmonie Orchester (2015–2021). W listopadzie 2022 roku został mianowany głównym dyrygentem gościnnym Orchestra della Svizzera italiana, a wraz z rozpoczęciem sezonu 2024/2025 objął funkcje głównego dyrygenta Berner Symphonieorchester oraz dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Wraz z NDR Elbphilharmonie Orchester Krzysztof Urbański zarejestrował utwory Witolda Lutosławskiego, IX Symfonię Antonína Dvořáka, Święto wiosny Igora Strawińskiego, V Symfonię Dmitrija Szostakowicza i utwory Richarda Straussa – wszystkie pod szyldem Alpha Classics. Jego dyskografia obejmuje również płytę z utworami Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę, nagraną dla wytwórni Deutsche Grammophon z Janem Lisieckim i NDR Elbphilharmonie Orchester (album otrzymał nagrodę ECHO Klassik) oraz zarejestrowany z Sol Gabettą i Berliner Philharmoniker dla wytwórni Sony I Koncert wiolonczelowy Bohuslava Martinů.

 

[2025]