Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025
Krzysztof Urbański, fot. Grzesiek Mart


Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.


Bartłomiej Gembicki

 

Zamknij

Andrew Moore

Amerykański bas-baryton jest solistą zespołu Opernhaus Zürich. W  sezonie 2024/2025 występuje tam w roli tytułowej w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, jako Paolo (Simon Boccanegra Giuseppe Verdiego), Fix w światowej premierze opery Around the World in 80 Days Jonathana Dove’a, Marullo (Rigoletto Verdiego), Paqui w światowej premierze opery Das grosse Feuer Beata Furrera i Don Fernando (Fidelio Ludwiga van Beethovena).

W minionych sezonach występował w Zurychu jako Leporello i Masetto (Don Giovanni Mozarta), Périchaud (Jaskółka Giacoma Pucciniego), Lukas (opera familijna Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer Eleny Kats-Chernin), Johann (Werther Jules’a Masseneta), Pristicz (Wesoła wdówka Franza Lehára), Markiz (Traviata Verdiego), Hrabia Parys (Romeo i Julia Charles’a Gounoda), Guwerner (Hrabia Ory Gioachina Rossiniego), Agata (Viva la mamma Gaetana Donizettiego), Odyseusz (opera familijna Die Odyssee Leonarda Eversa), Kilian (Wolny strzelec Carla Marii von Webera). Zaśpiewał również w takich operach, jak Lessons in Love and Violence George’a Benjamina oraz – dla dzieci – Alice im Wunderland Pierangela Valtinoniego.

Andrew Moore wystąpił gościnnie w Concertgebouw w Amsterdamie (koncertowe wykonanie Alice im Wunderland), a także zadebiutował w Opéra de Monte-Carlo jako Fleville (Andrea Chénier Umberta Giordana). Inne role w jego repertuarze to Don Basilio i Fiorello (Cyrulik sewilski Rossiniego), tytułowa partia w operze Gianni Schicchi Pucciniego, Talpa (Płaszcz Pucciniego) i Guglielmo (Così fan tutte Mozarta), L’Arbre (Dziecko i czary Maurice’a Ravela), Dozorca (Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego) i Adonis (Wenus i Adonis Johna Blowa).

Pochodzący z New Jersey Andrew Moore uzyskał tytuły w dziedzinie edukacji muzycznej oraz opery w Mason Gross School of the Arts na Rutgers University, a także certyfikat studiów zawodowych w Curtis Institute of Music. Od 2020 roku śpiewał w Międzynarodowym Studiu Operowym przy Opernhaus Zürich, a począwszy od sezonu 2022/2023 został członkiem zespołu tej opery.

 

[2025]