Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Zakończenie sezonu artystycznego 2024/2025
Krzysztof Urbański, fot. Grzesiek Mart


Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.


Bartłomiej Gembicki

 

Zamknij

Martin Platz

Studiował śpiew w Hochschule für Musik Würzburg w klasie Martina Hummla. Ponadto uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak Margreet Honig i Peter Nelson, zaś obecnie nad jego rozwojem artystycznym czuwa Tilman Lichdi.

Jest stałym członkiem zespołu operowego w Staatstheater Nürnberg, gdzie występował w głównych rolach Mozartowskich, takich jak Belmonte (Uprowadzenie z seraju), Tamino (Czarodziejski flet) i Don Ottavio (Don Giovanni), a także w partiach dla głosu haute-contre (PlatéeLes Indes galantes Jeana-Philippe’a Rameau). Zaśpiewał główną rolę w światowej premierze opery Turing Anno Schreiera. Wystąpił jako tytułowy Orfeusz w filmowej wersji opery Claudia Monteverdiego (produkcja Bayerischer Rundfunk).

Martin Platz jest również rozchwytywanym solistą koncertowym. W 2022 roku zadebiutował na Salzburger Festspiele pod batutą Jordiego Savalla, a w 2024 roku powrócił tam w IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Występował również na festiwalu Styriarte w Grazu, Beethovenfest Bonn, Festival Berlioz – La Côte-Saint-André, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Dresdner Musikfestspiele oraz w takich salach koncertowych, jak m.in. Philharmonie de Paris, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Philharmonie Gasteig w Monachium czy Laeiszhalle w Hamburgu. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Philippe Herreweghe, Joana Mallwitz, Christopher Hogwood, Bernard Labadie, Hansjörg Albrecht, Enoch zu Guttenberg, Marcus Bosch, Paul Agnew i Hervé Niquet. Jego najnowsze nagrania obejmują płyty CD z Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha i Missa solemnis Beethovena z Jordim Savallem i Le Concert des Nations.

Wśród wydarzeń sezonu 2024/2025, w kalendarzu artysty znalazły się m.in. koncerty z IX Symfonią Beethovena pod batutą Jordiego Savalla w Wiedniu, Mszą c-moll Mozarta i Mszą h-moll Bacha podczas Herrenchiemsee Festspiele pod batutą Kenta Nagano. W ramach Mozartwoche 2025 w Salzburgu Martin Platz wystąpił w solowym projekcie „Seelenfrieden” wraz z Lautten Compagney Berlin pod batutą Wolfganga Katschnera. Projekt ten artyści zaprezentowali także na festiwalu Winter in Schwetzingen w Heidelbergu, zabrzmi on również podczas Musikfest ION w Norymberdze.

 

[2025]